Narrow your search
Listing 1 - 10 of 71 << page
of 8
>>
Sort by

Book
In het licht van de schaduw : de Human Social Functioning-methode van Eugene Heimler
Authors: --- ---
ISBN: 9050505848 Year: 1998 Publisher: Utrecht Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn (NIZW)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Ouders zijn net mensen : effectief communiceren met ouders in de kinderopvang
Author:
ISBN: 9789088503986 Year: 2013 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Praktische gids voor pedagogisch medewerkers en gastouders in de kinderopvang.Jannetta van der ZeeEen boek over communiceren met ouders in de kinderopvang, geschreven voor pedagogisch medewerkers en gastouders die effectief, respectvol en plezierig willen samenwerken met ouders. De auteur baseert zich op het communicatiemodel van Thomas Gordon. Ze beschrijft in de eerste twee hoofdstukken waarom samenwerken met ouders zo belangrijk is ? en soms lastig ? en de opbouw van het communicatiemodel. Hoofdstuk drie gaat over het voorkomen van conflicten met ouders en hoe je daarbij met 'ik-boodschappen' kunt werken. In hoofdstuk vier wordt uitgelegd hoe je ouders met een probleem betreffende hun kind of de begeleiding op het kinderdagverblijf kunt ondersteunen. Het laatste hoofdstuk geeft inzicht in hoe je kunt reageren wanneer je zelf een probleem hebt met het gedrag van ouders of wanneer je met ouders wilt spreken over in jouw ogen zorgelijk gedrag van hun kind. De theorie wordt verduidelijkt met casussen waarbij de auteur steeds aangeeft hoe je het model van Gordon kunt toepassen. De auteur is pedagoge, ze geeft Gordon-communicatietrainingen en werkt als manager Kinderopvang bij de Stichting Kinderopvang Vianen.© NBD Biblion


Book
Omgaan met 'moeilijke' mensen
Authors: --- ---
ISBN: 9789058754790 9058754790 Year: 2016 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Iedere therapeut kent ze: cliënten die niet doen wat je van ze verwacht, die zich dwars, boos of zelfs agressief opstellen. Toch is het mogelijk goed met hen om te gaan, zo laat Omgaan met 'moeilijke' mensen zien.Het valt niet te ontkennen: er zijn nu eenmaal mensen die sterk afwijken van de gemiddelden op basis waarvan de meeste interventies in de ggz ontwikkeld zijn. De lastige momenten in de therapie met deze moeilijke mensen, die een beroep doen op je vermogen om boven jezelf en de therapie uit te stijgen, staan in dit boek centraal. Gerenommeerde behandelaars delen hun visie, en hun kennis en kunde ten aanzien van de moeilijke interacties in de spreekkamer. Het boek staat boordevol tips, adviezen en voorbeelden, die door veel hulpverleners als een welkome aanvulling op hun 'gereedschapskist' zullen worden ervaren.


Book
Werken met cliëntenfeedback in de jeugdhulp
Authors: ---
ISBN: 9789033495465 Year: 2014 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het dagelijkse werken met cliënten krijgen hulpverleners voortdurend feedback. Van gefronste wenkbrauwen tot uitgeschreven antwoorden op de tevredenheidsvragenlijst: elke cliënt kan op elk moment, gevraagd of ongevraagd, feedback geven over elk aspect van de hulpverlening. Het werk is gestoeld op concrete praktijkervaringen en gericht op elke hulpverlener die bewust cliëntenfeedback wil inzetten in de hulpverlening. Het is een concreet hulpmiddel om hulpverleners te laten reflecteren over het verzamelen en vertalen van cliëntenfeedback en geeft een antwoord op de vraag hoe we oog kunnen hebben voor elke vorm van feedback. Dit boek maakt op een praktische en verstaanbare manier duidelijk hoe cliëntenfeedback kan bijdragen tot een kwalitatief hulpverleningsaanbod


Book
Het hulpverleningsgesprek in het cliëntsysteem : het gesprek als integrale begeleidingsmethode
Author:
ISBN: 9024414873 Year: 2002 Publisher: Soest Nelissen


Book
Het hulpverlenend gesprek : een praktische handleiding
Author:
ISBN: 9789001709556 Year: 2008 Publisher: Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een concreet en praktisch boek over gespreksvoering in de professionele hulpverlening voor de beginnende hulpverlener in opleiding. De belangrijkste handvatten en aanwijzingen staan er in. 'Met een hulpverlenend gesprek bedoelen we hier het gesprek dat je als (toekomstig) professional voert met een cliënt die in de problemen zit'. Je helpt opdat de cliënt de weg voor hulp zelf kan vinden (non-directief) of door de weg te wijzen (directief). Er is een groot verschil tussen beroepsmatig helpen of een vriendendienst of advies die niet beroepsmatig is te verlenen. Het verschil in mensvisie van de grondleggers van de psychotherapie (Freud, Skinner, Rogers en Ellis) wordt uitgelegd, evenals andere opvattingen over de wijze van helpen. Het boek gaat in op de valkuilen, de weerstanden, het proces, de onderdelen van de communicatie en het komen tot een goede werkrelatie; op de beginfase van de intake, het vervolg en de doelstelling en ook op het somatiseren bij allochtone cliënten en het omgaan met verschillende culturen. Het boek geeft antwoord op de volgende vragen: "Wat houdt hulpverlenen nu eigenlijk in? - Hoe kom ik achter het werkelijke probleem? - Wat zijn de verschillen tussen directieve en non-directieve vormen van hulpverlening? - Hoe bepaal ik of ik een bepaald probleem het beste directief of non-directief of een combinatie daarvan kan aanpakken?" Naast de vele concrete voorbeelden, tips en aanwijzingen en een uitgebreide casuïstiek bevat het boek diverse tests, waarmee de beginnende hulpverlener zijn inzicht in zijn eigen functioneren kan vergroten


Book
Weet wat je zegt : een inleiding in de communicatie voor begeleiders en hulpverleners
Author:
ISBN: 9024412781 Year: 1991 Publisher: Baarn Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Communicatie staat centraal in het hulpverlenersvak. In dit boek komen zowel de theoretische als de praktische aspecten van de communicatie aan de orde. De hulpverlener/begeleider heeft geen andere gereedschappen om anderen te begeleiden dan zichzelf. Daarom is het belangrijk dat de aankomende hulpverlener/begeleider zichzelf leert kennen om zichzelf als `gereedschap' te kunnen hanteren. Ook aan dit aspect wordt in dit boek aandacht besteed.


Book
Gespreksvoering bij welzijnwerk : een leidraad
Author:
ISBN: 901402181X Year: 1973 Publisher: Alphen aan den Rijn Samsom


Book
Agogische gespreksvoering
Author:
ISBN: 9024411297 Year: 1983 Publisher: Baarn H. Nelissen


Book
Meer dan luisteren : ervaringsordening en het empathisch moment van communicatie
Author:
ISBN: 9035224094 Year: 2001 Publisher: Maarssen Elsevier gezondheidszorg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoud: 1. Ervaringsordening; 2. Vier wijzen van ordenen; 3. Van vraag tot nood; 4. Ervaringsordening van vraag tot nood.

Listing 1 - 10 of 71 << page
of 8
>>
Sort by